HET NEDERLAND DAGBLAD, 18 januari 2002
Door Wim van der Schee
Die vreemde Amerikaanse wereld van toen
Het is maar een dun boekje. Maar het lezen is een ervaring op zich.Een
24-jarige student geschiedenis reist van oktober 1938 tot augustus 1939
door de Verenigde Staten. Hij observeert, spreekt mensen, vraagt, probeert
zich een beeld te vormen van de vreemde wereld aan gene zijde. En hij
schrijft brieven naar huis om zijn ouders mee te laten kijken. En dat
doen ze ook, blijkt uit de antwoorden. Uit die brieven is nu een selectie
gepubliceerd. Ruim zestig jaar later laten ze lezers meekijken naar die
vreemde Amerikaanse wereld van toen. Maar al lezend verdubbelt zich dat
rondkijken in een vreemde wereld nogmaals: de wereld van die student,
van zijn ouders en vrienden, die wereld van Nederlandse intellectuele
beschaving, open en intensief meelevend met wat er in Europa gebeurt -
die wereld is ook vreemd geworden. We kijken naar een vreemde kijker naar
een vreemde wereld. Zodra je jezelf op die ervaring betrapt, begint het
boekje meer dan interessant te worden. Het is interessant om het Amerika
van de New Deal, de States van net voor de Tweede Wereldoorlog beschreven
te vinden. Het is zeker zo interessant om commentaar uit Nederland anno
1939 te lezen daarop, en op de vele ontwikkelingen op de grens van de
oorlog toen. Maar het wordt confronterend als je gaat letten op hoe deze
jongen z'n best doet een echt en eerlijk beeld te vormen van die hem vreemde
wereld. Dan stellen de brieven je plotseling de vraag hoe jij zelf eigenlijk
rondkijkt - in die vreemde wereld van dat Nederlands gezin toen én
in allerlei andere vreemde werelden waarmee je verder in je leven in contact
komt. Wat dan opvalt, is dat deze jongen blijft kijken. Hij vormt zich
een mening, en geeft die ook, maar houdt niet op met observeren, steeds
weer op zoek naar nog een andere kant. Na een eerste schets van het beeld
dat hij zich de eerste maand gevormd heeft, volgt de typerende vraag:
,,Wat moet ik doen om dit beeld te verbeteren? Ik moet meer te weten komen.
Dat beteekent werken, lezen, mij de terminologie beter eigen maken, menschen
zien (...) het land zien (...)'' (21). Dat blijft de houding tot het eind
toe, en tot in detail. ,,De kinderen zijn volslagen onbeschrijflijk. Dat
is in alle ernst. Amerika's staatsvijand no. 1: Progressive Education.''
Waarop een levendige en zeer herkenbare schets volgt van hoe de kinderen
de baas zijn thuis. Maar even later: ,,Daar is aan de andere kant steeds
ook weer juist het tegengestelde: een ontwapenende openheid en kinderlijkheid.
Er is ook een bewonderenswaardig plichtsgevoel. Een groote moed om de
dingen zonder gezanik precies zoo te nemen als ze komen.'' (32). Wat verder
opvalt is de grenzenloze openheid van zijn rondkijken. Hij concentreert
zich niet op één levensgebied en laat zich niet opsluiten
in een vakgebied. Politiek, economie, godsdienst, cultuur, sociale verhoudingen
en sociale gerechtigheid, landbouw en de effecten daarvan op het milieu,
het komt allemaal op een of ander moment aan de orde. Vooral bij de schokkende
confrontatie met de ellende in het Zuiden van Amerika valt deze openheid
op. Achteraf zegt hij zelf: ,,Amerika is (...) een vrij overweldigende
ervaring voor me. De sociale structuur zie ik als door een geweldig vergrootglas.
Het gevolg is dat de menschelijke ellende, alle onnoemelijke tekorten
in onze samenleving, de verwoestende hebzucht en haat als levende monsters
voor me staan als nooit tevoren. Maar er is ook een groep drakenvechters
die een, naar ik vrees, verloren strijd met groote moed uitvecht. Dit
gade te slaan heeft een zeer groote indruk op me gemaakt. En ik wensch
dit goed op me te laten inwerken.'' (57). Intussen zien we niet alleen
deze student rondkijken in Amerika, we zien ook vooral zijn vader meekijken
in de brieven aan zijn zoon. En als iets duidelijk wordt, is het dat zoon
Max gevormd is door zijn vader. Van hem heeft hij zo leren kijken. De
vader, de bekende denker en pedagoog Philip Abraham Kohnstamm (1875-1951),
is duidelijk de ten slotte dominerende figuur. Hoewel het gaat over de
reis van de zoon leest het boekje als een hommage aan de vader. Het is
wellicht niet zonder reden vijftig jaar na diens overlijden verschenen.
Zo'n hommage zou welverdiend zijn, al was het alleen maar om de verrassend
sterke observaties die hij in zijn brieven geeft van de Europese geschiedenis
vóór en rond 1939. Al in maart 1939 is het Kohnstamm volstrekt
duidelijk dat er oorlog zal komen, onontkoombaar en ook moet komen omdat
'het drietal Berlijn-Rome-Tokio' anders niet te stoppen is. Tegelijk heeft
hij uit Roosevelts optreden al de conclusie getrokken dat, menselijkerwijs
gesproken, die oorlog niet kan aflopen met een 'capitulatie van de gehele
wereld' voor de 'totalitaire waanzin' (63). De brieven zijn in ieder geval
bewijs dat niet héél Nederland in die jaren bevangen was
in lethargie en struisvogelpolitiek. Met de wijsheid van intensieve levenservaring
corrigeert vader Philip indrukken van zijn zoon: het is niet logisch en
te verdedigen dat Amerika Europa aan zichzelf moet overlaten: ,,Je vergeet
daarbij, naar het me voorkomt, dat de ontreddering van Europa een groot
deel de schuld is van Amerika! Namelijk zijn ingrijpen in den (1e) wereldoorlog
en zijn volkomen failure om van de toen zo luid verkondigde leuzen van
democratie en Volkenbond iets van een realiteit te maken.'' (26). Als
Max onder de diepe indruk is van de ellende in het Zuiden: ,,welke vergelijkingsmaatstaf
kon je aanleggen? Heb je ooit, even nauwkeurig als in 't Zuiden daar,
in de achterbuurten van Amsterdam of bij onze plaggen-boeren de dingen
opgenomen?'' (52). De diepe weerzin van Max tegen de Britse minister Chamberlain
en diens compromis-opstelling tegenover Nazi-Duitsland wordt van een andere
kant voorzien: uitstel is nodig, besef dat de anderen nog niet voor een
oorlog klaar zijn, en niet alleen qua defensie: ,,De democratische landen
zijn geestelijk nog niet gemobiliseerd.'' (52). Bekijk ook de andere kant.
Kijk ook naar meer. Kijk nog eens. In zijn brieven laat Max zien dat hij
zich zo een beeld van Amerika gevormd heeft. En waar dat op eigen kracht
niet helemaal lukte, zien we Philip hem aanvullen en corrigeren. Door
de vensters van de brievenselectie zie je het gebeuren. En het nodigt
uit: doe dat ook eens.
|